امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۰۳ - Friday 26th April 24

سینا فرحی زاکربرگ ایرانی - کلبه سرگرمی و کولاک

گفتگوی اختصاصی کولاک با سینا فرحی

سینا فرحی، ایده پرداز و مجری اصلی کمپین های «هشتگ مدیا»، اتفاقی که برای اولین بار در ایران اجرا شد و بعد از آن ده ها شرکت بزرگ وارد این داستان شدند تا این حرکت خلاقانه تبدیل به یک بیزینس پر رونق شود، کاری که ایده و اجرای اولیه آن با سینا فرحی بود و هم اکنون صدها نفر در ایران از ادامه این حرکت به سود مالی می رسند، از دیگر ایده های موفق او می توان به ثبت رکورد بیشترین استقبال از یک مسابقه اینستاگرامی با بیش از سی میلیون مشارکت ثبت شده اشاره کرد که این رویداد توسط کمیته ملی ثبت رکوردها ثبت شده است، بزرگترین لیوان جهان برای یکی از برندهای معروف چای در بام لند تهران که در آن دوران خیلی سر و صدا کرد و تا مدتها روزنامه ها از آن گزارش تهیه می کردند نیز از دیگر اتفاقات مثال زدنی دوران فعالیت این ایده پرداز شناخته شده است، با «سینا فرحی» مدیر شبکه های اجتماعی ورزش سه، مدیر شبکه های اجتماعی فست کلیک، موسس هشتگ مدیا و اکنون «زوم استار» که در شش ماه گذشته به بیش از صد هزار آنلاین شاپ و کسب و کار مجازی سرویس مشاوره رایگان داده است گفتگویی صمیمی داشته ایم که با هم می خوانیم.

آقای فرحی، خودتان را بیشتر برای مخاطبان ما معرفی می کنید؟

من تقریبا سیزده چهارده سال می شود که کار در شبکه های اجتماعی را شروع کرده ام، این کار را از فیس بوک شروع کرده ام، آن موقع شبکه های اجتماعی را برای هنرمندان راه می انداختم که خیلی از آنها نمی دانستند شبکه های اجتماعی چه کاربردی دارد و من برای آنها توضیح می دادم، به همان شکل که چند سال پیش یک نفر بیت کوین را توضیح می داد من هم به همان شیوه توضیح می دادم که این از کجا آمده، به چه کاری می آید و در آینده به کجا می رسد، خیلی ها موافق و خیلی ها هم مخالف آن بودند، مثلا رامبد جوان جزو آدمهایی بود که خیلی موافق بود و جزو آدمهایی که در همان ابتدا قضیه را فهمید و استقبال کرد، آن اتفاق جزو اولین همکاری های ما بود که همکاری با رامبد آنقدر خوب پیش رفت که بعد یک شرکت به اسم «تگ استار» زدیم که پلتفرم اینفلوینسر مارکتینگ بود، الان هم شرکتی دارم به اسم «زوم استار» که این هم پلتفرم اینفلوینسر مارکتینگ است اما تگ استار نیست ولی همان کار را می کند.

فعالیت اصلی شما در این سالها چه بوده است و شما را بیشتر با چه عنوانی می شناسند؟

در این سالها کار من ایده پردازی بوده است، شما به یک نفر می گویید برای خودتان یک تایتل و معرفی بدهید و مثلا یک نفر می گوید من دیجیتال مارکتر هستم، یکی می گوید من خواننده هستم و… من خودم را ایده پرداز می دانم و ایده پرداز معرفی می کنم، کار اصلی من این بوده و ایده پردازی می کنم به علاوه اینکه فاندر چند استارتآپ هم هستم، یکی «زوم استار» است، یکی اپلیکیشن آموزش زبان به اسم «های پاندا» است، دیگری آکادمی آموزش اینستاگرام خود من که این تنها آکادمی آموزشی بیست و چهار ساعته اینستاگرام است، حتی خود شرکت اینستاگرام خدمات بیست و چهار ساعته ندارد! یعنی اگر شما یک زمانی پیجتان بپرد و یا برای آن مشکلی پیش بیاید غیر از آن کارهایی که ربات ها انجام می دهند کارمندهای اینستاگرام حضور ندارند، آنها سر یک ساعتی می آیند و می روند و فقط مسئول های سرور اینستاگرام چون این سرورها برای تمام دنیا هستند حضور دارند ولی مسئولهای فنی و مخصوصا پشتیبانی شبانه روزی نیستند، ما تنها مرجع آموزش اینستاگرام حداقل در ایران هستیم که بیست و چهار ساعته فعال هستیم و اگر کسی سه صبح مسیج بدهد ما همان زمان پشتیبانی می کنیم، اگر مشکلی پیش بیاید و کسی پشتیبانی نیاز داشته باشد و مثلا صفحه اش بپرد ما در همان لحظه در خدمت ایشان هستیم.

در لحظه ورود به «زوم استار» جدا از زیبایی این فضا شلوغی آن هم جلب توجه می کند، تیم شما چند نفر است؟

ما یک تیم صد و هشتاد نفره هستیم که یک‌ آکادمی آموزشی داریم، اینجا داریم یک کار باحال می کنیم و پانزده دقیقه مشاوره رایگان به هر کسی که می خواهد بلاگر شود و یا صاحب کسب و کار است می دهیم، فرقی ندارد شما می خواهید چه کسب و کاری راه بیندازید یا در چه حوزه ای بلاگر شوید، این کار یک قواعد و قوانین ثابت اینستاگرام دارد که همه آنها را به همه این آدمها توضیح می دهیم به اضافه اینکه چون خصوصیت اصلی همه پشتیبان های ما ایده پردازی است پس این باعث می شود در محتوایی که این آدمها دارند با آنها همفکری کنند، ایده های آن آدمها را بشنوند و به آنها سر و شکل بهتری بدهند و در پیاده سازی و اجرا به آنها کمک کنند.

برای من جالب است که در رابطه با کمپین هشتگ مدیا بیشتر صحبت کنیم، در مورد نمونه ای از فعالیت هایتان در آنجا صحبت می کنید؟

ما در هشتگ مدیا یک کمپین گذاشتیم و کاری کردیم که پرسپولیس به عنوان اولین باشگاه ایرانی از شبکه های اجتماعی و اینستاگرام خودش یک پول خوب به دست بیاورد، در آن سالی که پرسپولیس با ما قرارداد بست توانست پول یکی از بازیکنان خوب خودش را از این راه به دست آورد، البته الان بازیکن ها خیلی گران تر شده اند و آن موقع اینقدر گران نبودند.

این درست است که خیلی از چهره های مطرح تلویزیون، سینما، دنیای بلاگری و حتی چهره های سیاسی با شما همکاری می کنند و شما اتاق فکر آنها هستید؟

یک بخشی از سوال شما شامل حفظ حریم خصوصی افراد است که نمی توانم به آن پاسخ بدهم ولی بله این را تایید می کنم که خیلی از کسانی که شاید شما فکر آن را نکنید آدمهایی هستند که از این سرویس ها استفاده می کنند و این کار درست و حرفه ای است، چون آن آدم باید همه مهارتش را روی تولید محتوا بگذارد و منیج کردن یک سری چیزهای حاشیه ای و تصمیم گیری در مورد این موارد به عهده آدم دیگری باشد که کارش این است، بله ما این کار را می کنیم و مشاور و منیجر استراتژیست خیلی از این آدمها ما هستیم، چون شما حتما می دانید که حضور در شبکه های اجتماعی یک استراتژی می خواهد.

یک مثال برای لزوم استفاده از «منیجر استراتژیست» برای چهره های شناخته شده می زنید؟

مثلا یکی از دلایلی که بهرام رادان ممنوع الکار شد توئیتی بود که در توئیتر کرد، فضای توئیتر به این شکل است که شما اگر به عنوان یک هنرمند می خواهید وارد توئیتر بشوید آدم ها از شما می خواهند که وارد مسائلی بشوید که بعضی ها شامل یک سری خط قرمزها و چارچوب ها می شود، چون توئیتر این چهارچوب‌ها و خط قرمزها را ندارد اگر انجام ندهید می شوید آدم بده و یک موج علیه شما راه می افتد و اگر این کار را انجام بدهید از آنجایی که ممکن است از یک سری چهارچوب‌ها رد بشوید پس ممکن است برای شما مشکل ساز شود، مثل صحبت هایی که بهرام رادان کرد و باعث شد برای مدتی ممنوع الکار شود، ما به یک سری از این آدمها استراتژی حضور در شبکه های اجتماعی را می دهیم، مثلا می گوییم این شبکه اجتماعی با این خصوصیاتی که دارد به درد شما نمی خورد یا مثلا شما چون نماینده مجلس هستید به درد شما می خورد، توئیتر همانقدر که به درد آن هنرمند در آن جایگاه نمی خورد به درد یک نماینده مجلس می خورد، چون توئیتر اصلا جایی است برای ابراز نظرهای سیاسی که حتی یکی از جاهایی بود که ترامپ دستورات کنگره و دولت آمریکا را توئیت می کرد، پس برای سیاسیون خوب است.

فعالیت های کاری و مخصوصا اقتصادی شما به همین موارد ختم می شود؟

نه، یکی دیگر از کارهایی که ما می کنیم این است که روی تلنت ها در شبکه های اجتماعی سرمایه گذاری می کنیم، مثلا یک نفر استاد زبان است و خیلی دوست دارد پیج آموزش زبان او بالا برود، ما می رویم روی آن سرمایه گذاری می کنیم، استودیو در اختیار این شخص قرار می دهیم، تبلیغاتش را انجام می دهیم و به او استراتژی و راهبرد ارائه می دهیم تا موفق شود، خیلی از آدمها هستند که اینطوری با ما کار می کنند و خیلی از بلاگرها هستند که از صفر با خود ما شروع به فعالیت کرده اند، ما مدیربرنامه و منیجر آنها شده ایم و الان جزو خفن ترین های ایران هستند.

چقدر توصیه می کنید آدمها به شبکه های اجتماعی بیایند؟

من حتی به خواهر خودم که در جایی کار ثابتی داشت پیشنهاد دادم آنلاین شاپ بزند، این کار را کرد و بعد از شش ماه موفق شد و الان کلی در کار خودش موفق است، این کار آنقدر درست است که من به اعضا خانواده خودم هم آن را پیشنهاد می دهم، به اطرافیان، دوستانم و هر کسی که بشناسم و حس کنم استعداد این را دارد که وارد این بیزینس و این کار شود حتما توصیه می کنم این کار را بکند، به هر کسی که الان کسب و کاری دارد و هنوز آن را آنلاین نکرده توصیه می کنم حتما این کار را بکند، بیل گیتس یک جمله معروف دارد که می گوید: کسب و کارها در آینده یا آنلاین می شوند و یا از بین می روند، این جمله خیلی مهم است و واقعیت دارد، اگر خاطرتان باشد قبلا در هر کوچه بیست تا آژانس بود و الان دیگر در یک منطقه یک آژانس هم به سختی پیدا می کنید، چون الان دیگر همه از تاکسی های اینترنتی استفاده می کنند و آژانس هایی که نخواستند تغییر کنند و روی همان سیستم تلفنی ماندند از بین رفته اند، چند اپلیکیشن تاکسی اینترنتی در ایران وجود دارد که کلا صنعت حمل و نقل را می چرخاند و همین است، می شود گفت نود درصد کارها را می توان به صورت اینترنتی انجام داد و به آدم‌های دیگر معرفی کرد، فرقی نمی کند و می شود از این طریق مشتری گرفت، حتی آن معلمی که به خودش می گوید من باید بروم سر کلاس بنشینم و به این بچه ها یاد بدهم هم می تواند آموزش هایش را از این طریق و به صورت ویدئویی و آنلاین در اختیار آدمها قرار بدهد.

 

یک اتفاق ایده آل یا آرزوی شما چیست؟

آرزوی من این است که تیم ما که الان صد و هشتاد نفر است روزی به هزار نفر برسد، خصوصیتی که تیم ما دارد این است که مرکز آن در تهران است و چون ما مشاوره های تلفنی به آدمها می دهیم اکثر بچه های تیم ما دور کار هستند، این تیم می تواند از هر جای ایران منیج شود و ما در سراسر ایران تیم داریم، از همدان و مشهد تا کیش و سیستان و بلوچستان… پنجاه شصت نفر اینجا هستند و بقیه اعضا دورکاری می کنند، آرزوی من این است که این تیم تا پایان امسال اندازه هزار نفر بزرگتر شود، با توجه به لیست فعالیت هایی که داریم انجام می دهیم و گسترده است پس دور از ذهن نیست که ما به این هزار نفر برسیم، چون ما چند فروشگاه آنلاین داریم، یک آکادمی آموزش زبان به اسم «های پاندا» داریم، یک آکادمی دیگر هم داریم که آموزش زبان بزرگسال است، آموزش زبان موبایل گراپی داریم و آموزش محتوا که به آدمها می گوییم چطور از موبایل خودشان استفاده کند، «زوم استار» را داریم که پلتفرم اینفلوینسر مارکتینگ است و یکی دو مور دیگر که چون هنوز راه نیفتاده ترجیح می دهم اسم آنها را نگویم.

اینستاگرام: farahi_official

گفتگو: عباسعلی اسکتی

تاریخ انتشار : 08 جولای 22 دیدگاه : بدون دیدگاه