امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳ - Friday 3rd May 24

سرمقاله كولاك 331 - کلبه سرگرمی و کولاک

جواد نبوتی

از سال ۱۹۹۴ به بعد، پنجم اکتبر (۱۳مهرماه) هر سال از سوی یونسکو «روز جهانی معلم» اعلام شده است. هدف از اعلام چنین روزی بها دادن به معلمان، قدردانی از آنان و بررسی مشکلاتشان در سراسر دنیا اعلام شده، اما بحث «روز معلم» چیز دیگری است.

کشورهایی که «روز معلم» را در تقویم تاریخ خود ثبت کرده اند، هر یک دلیل و بهانه ی خاصی برای ثبت چنین روزی دارند و هر یک به گونه ای مراسم بزرگداشت روز معلم را جشن می گیرند.

روز ۱۲ اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز معلم نامگذاری شده است. پس از پیروزی انقلاب ‌اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ توسط گروه فرقان، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد.

روز معلم در افغانستان ۵ اکتبر است. در این روز مدارس تعطیل هستند، اما دانش آموزان و معلمان به مدارس می روند و از آنان با غذا و شیرینی پذیرایی می شود و بنا به سنت، به معلمان هدایای ویژه ای داده خواهد شد.

روز معلم در کره جنوبی ۱۵ مه است. اولین بهانه ی نامگذاری روز خاصی تحت عنوان روز معلم در این کشور، بازدید اعضای تیم جوانان صلیب سرخ کشور در تاریخ ۲۵ مه از معلم سابق خود در بیمارستان بود، اما این روز در تقویم از سال ۱۹۶۵ به بعد و به بهانه ی سالروز تولد «سوجونگ کبیر»، چهارمین پادشاه خانواده ی «چوسان» در کره به تاریخ ۱۵ مه تغییر پیدا کرد. برگزاری این مراسم ملی از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۲ متوقف شد، اما پس از آن برگزاری مراسم مجددا ادامه پیدا کرد.

روز معلم در چین ۱۰ سپتامبر می باشد. دانش آموزان در روز معلم در این کشور علاوه بر اینکه با دادن هدیه و یا کارت های تبریک از معلمان خود قدردانی می کنند، براساس سنت  و مراسم ویژه ای به دیدار معلمان قدیمی خود در دیگر مقاطع تحصیلی می روند، اما آنچه در مورد تاریخ روز معلم جالب به نظر می رسد این است که در سال ۱۹۸۵ میلادی، دولت به طور ناگهانی تاریخ دهم سپتامبر را به عنوان روز بزرگداشت برای معلمان اعلام کرد و هیچ گاه هم توضیحی برای دلیل نامگذاری یک چنین روزی در این تاریخ خاص ارائه نداد.

عشق معلمانمان در قلب هايمان و عطر مهرباني شان همیشه در وجودمان جاری است.

تاریخ انتشار : 22 آوریل 19 دیدگاه : بدون دیدگاه