امروز : یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳ - Sunday 5th May 24

سرمقاله كلبه سرگرمی 351/ نيمه اول خرداد 98 - کلبه سرگرمی و کولاک

مهتاب دهقانی

یکی از الطاف و موهبت‌های ویژۀ خداوند در ماه رمضان، شب قدر است. چنانکه پیامبر اکرم (صلی‌ا… ‌علیه ‌و‌ آله‌ و سلّم) فرموده‌اند: «خداوند از روزها، جمعه و از ماه ها، ماه رمضان و از شب ها، شب قدر را برای خود اختیار کرده است».

شب قدر اوج معنویت و عبادت ماه مبارک رمضان است. اكثر فقها شب بيست و سوم را شب قدر دانسته‌ اند. برخى نيز هر سه شب را از مراتب شب قدر شمرده و گفته‌ اند: هر يك از اين سه شب به جهت تأثير آن در سرنوشت انسان، شب قدر محسوب مى‌ شود.

در روايتى از امام صادق (علیه السّلام) آمده است: «شب نوزدهم شب تقدير (اندازه گيرى كردن)، شب بيست و يكم شب استوار ساختن (آنچه تقدير شده) و شب بيست و سوم شب امضا (نسبت به آنچه مستحكم شده) مى‌ باشد». ( وسائل الشيعه حرّ عاملي)

در مورد اهمیت شب قدر همین اندازه بس که خداوند سوره‌ای در خصوص این شب نازل فرموده و در این سوره خطاب به پیامبرش می‌فرماید: « و تو چه می‌دانی که شب قدر چیست؟» آنگاه خداوند بدون فاصله، به عظمت و بزرگی آن شب اشاره کرده و می‌فرماید: « شب قدر از هزار ماه بهتر است.»

شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل. دعاهای شب های رمضان مجموعه‌ای است روشنی‌بخش که با تکرار تلاوت آنها، آموزش‌های آنها به صورت هدف‌هایی برای ما در می‌آیند. پس هنگام خواندن این ادعیه، شایسته و بهتر است مفهومشان را نیز همواره مدنظر داشته باشیم و با تلاش و کوشش به سوی این هدف‌های مطرح‌شده در دعاها گام برداریم.

در شب هاي قدر، ماييم و حجم شب و دستان خالي و خدا، آسماني تيره و اشک و سکوت و انزوا، ناله هاي جانگداز و گريه و امن يجيب، قبله و قلب و جوارج جملگي غرق دعا.

چند روز پس از شب هاي قدر، عيد سعيد فطر فرا مي رسد. روز اول ماه شوال، پایان ماه رمضان است. عید فطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان مي باشد. در فضیلت و ثواب عبادت و احیاى عید فطر، احادیث ‏بسیاری گفته شده و روایت‏ شده است که آن شب کمتر از شب قدر نیست.

ان شاء ا…  خداوند فطرمان را فاطر، ایمانمان را فاخر و روحمان را طاهر بفرمايد.

تاریخ انتشار : 20 مه 19 دیدگاه : بدون دیدگاه