امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۰۳ - Friday 29th March 24

کلبه حافظ نیمه دوم آذر ماه 98 - کلبه سرگرمی و کولاک

فروردين

صبا از عشق من رمزي بگو با آن شه خوبان

كه صد جمشيد و كيخسرو غلام كمترين دارد

توانايي تعيين اولويت‌ها و سپس شروع انجام سريع كارهاي مربوطه موجب مي‌شود در كارهايت سريع‌تر پيشرفت كني. گاهي اوقات وقت خود را صرف انجام كارهايي مي‌كني كه اصلاً لازم نيستند، تازه سعي مي‌كني آن كارها را به نحو احسن هم انجام دهي. در نظر اطرافيان گاهي موجودي پيچيده و باريك‌بين و گاهي ساده و رك‌ هستي و همين موضوع آن‌ها را در ارتباط با شما دچار مشكل مي‌كند. در مورد مسائل خصوصي‌ات با هركسي صحبت نكن.

ارديبهشت

اين تطاول كه كشيد ازغم هجران بلبل

تا سراپرده گل نعره‌زنان خواهد شد

تاكنون چه مهارت‌ها و توانايي‌هايي بيشتر موجب موفقيت شما شده است؟ به آن‌ها بيشتر فكر كن. تنها عاملي كه مي‌تواند براي شما امنيت ايجاد كند، اين است كه تا چه حد مي‌تواني كارهاي خودت را خوب انجام دهي. به ديگران اتكا نداشته باش، فقط در مواقع ضروري از آن‌ها كمك بخواه. چقدر خوب است هرازگاهي از نزديكانت بپرسي آيا چيزي وجود دارد كه دانستن آن براي شما هم لازم باشد. با اين كار ارتباط خودت را با آن‌ها نزديك‌تر و صميمي‌تر مي‌كني.

خرداد

من ديوانه چو زلف تو رها مي‌كردم

هيچ لايق‌ترم از حلقه زنجير نبود

اگر به خاطر بعضي رفتارهاي گذشته‌ات احساس گناه مي‌كني، به خاطر به آرامش رسيدن با خودت عهد ببند كه از انجام اين‌گونه رفتار در آينده پرهيز كني و براي رهايي از احساس گناه، بر خطاهاي خودت قلم عفو بكش و درپي جبران باش. مخصوصاً اگر حقي از كسي ضايع كردي سعي در برگرداندن آن داشته باش. تو هم مثل همه به دريافت محبت نياز داري ولي اگر توقع بازگشت محبت را داشته باشي و به آن نرسي، خودت خسته مي‌شوي.

تير

به تاج عالم آرايش كه خورشيد

چنين زيبنده افرا نباشد

جوياي صلح و آرامش باش و به نداي خداوند گوش كن. در چنين شرايطي براي هر مسئله‌اي راه حلي خواهي يافت. خواه اين مسئله مربوط به روابط خودت و اطرافيان باشد يا به امور مالي و تندرستي و يا هر مسئله ديگري. كارهايت را با آرامش و بدون درگيري به انجام برسان. هيچ‌گاه براي رساندن پيغامت به كسي كه دوستش داري، از واسطه‌ها استفاده نكن. چه بسا در بيان هدف و نظر شما اشتباه كنند.

مرداد

حافظ چو نافه سر زلفش به دست توست

دم در كش ارنه باد صبا را خبر شود

گوش دادن يك مهارت آموختني است. خوب است ياد بگيري گاهي اوقات به جاي حرف زدن، گوش دهي. مخصوصاً در بعضي مواقع كه هر چه به زبانت مي‌آيد، مي‌گويي و تازه متوجه مي‌شوي كه اي كاش اين حرف را نزده بودي. مراقب فشارهاي عصبي كه از طرف دوستانت به شما وارد مي‌شود، باش. اين فشارهاي عصبي مي‌تواند بيماري قديمي شما را تازه كند. در ضمن بايد مواظب رژيم غذايي خودت هم باشي.

شهريور

دوش مي‌گفت به مژگان درازت بكشم

يا رب از خاطرش انديشه بيداد ببر

اجازه نده چيزهاي كم‌اهميت و ناقابل زندگي‌ات را درهم بريزد. براي هر موضوعي فقط آنقدر نگران شو كه ارزش دارد. در راه زندگي هرگز از هيچ شكستي نااميد نشو. خدا با توست و بارها در زندگي با معجزه خداوند روبه‌رو و از شر گرفتاري خلاص شدي. اعتماد به نفس كمي داري و فكر مي‌كني همه چيز تقصير خودت است. موقعيت‌هاي زندگي را بپذير و سعي كن به سمت آينده حركت كني نه گذشته.

مهر

اي ملك العرش مرادش بده

وز خطر چشم بدش دار گوش

ظاهر افراد را ملاك قضاوت‌هايت قرار نده. چه بسا ظاهر و باطن افراد با هم يكي نباشد. با شخصي اختلاف نظرهايي داري. بهتر است حرف‌هاي او را بدون پيش‌داوري بشنوي و اول روي نكاتي تمركز كني كه هر دوي شما در موردش تفاهم داريد. از اين طريق مي‌توانيد يك ستون مشترك براي تصميمات‌تان بسازيد. براي اين كه راحت‌تر زندگي كني، از همين امروز كوله‌بار تعلقات مادي را از دوشت بردار و اين‌قدر به فكر آينده نباش.

آبان

جبين و چهره حافظ خدا جدا مكناد

ز خاك بارگه كبرياي شاه شجاع

سعي كن اين روزها توقعات خودت را به حداقل برساني چون به اندازه كافي مشكل دور و برت هست. البته خيلي زود اين وضع تمام مي‌شود و زندگي‌ات روال عادي مي‌گيرد. اين روزها نهايت احتياط را رعايت كن و هنگام عصبانيت تصميم‌هاي آني نگير. يكي از نزديكانت به دليل امري خير مدتي از شما دور مي‌شود. از اينكه او به آرزوي خودش مي‌رسد، خوشحال باش.

آذر

زچشم من بپرس اوضاع گردون

كه شب تا روز اختر مي‌شمارم

از آدم‌هاي منفي‌باف دوري كن حتي اگر نزديك‌ترين اعضاي خانواده‌ات باشند. رفتار آن‌ها در درازمدت بر شما تأثير مي‌گذارد. در اختلافي كه با يكي از نزديكانت داري، كمي گذشت داشته باش. فراموش نكن در اين اتفاق شما هم به اندازه او نقش داشته‌اي. پس نگراني‌هاي او را هم درك كن و با قبول واقعيت در پي حل اختلافات موجود باش. رفتن به مكاني زيارتي روحيه‌ات را عوض مي‌كند.

دي

خيال نقش تو در كارگاه ديده كشيدم

به صورت تو نگاري نديدم و نشنيدم

هنگام عصبانيت آرامش خودت را حفظ كن و به جاي پرخاش به ديگران سعي كن با آن‌ها ارتباط برقرار كني. زود قضاوت نكن و از روي عصبانيت تصميمي نگير و يا كاري نكن كه يك عمر پشيماني به دنبال داشته باشد. زندگي يك رابطه است كه پايه‌هايش روي بده‌بستان‌هاي دوطرفه بنا شده است. مشكلات را حل كن نه اينكه رابطه‌تان را پر از جنگ و آشوب كني. از يك‌ جابه‌جايي در زندگي‌ات نفع زيادي مي‌بري.

بهمن

غلام مردم چشمم كه با سيه‌دلي

هزار قطره ببارد چون درد دل شمرم

وقت آن رسيده كه مقداري پول براي روزهاي مبادا ذخيره كني چون ممكن است براي انجام كاري خير به پول نياز داشته باشي. گاهي در انجام كارهاي معمول زندگي بسيار حساس هستي و از خيلي چيزها ايراد مي‌گيري. سعي كن بدون دخالت ديگران تصميم بگيري. اين روزها قرار است براي آينده‌ات برنامه‌ريزي كني و يك پيشنهاد وسوسه‌ات كرده. خوب فكر كن و ببين انجام اين كار در آينده چه مزايايي برايت دارد و آنگاه پاسخ بده.

اسفند

ز چنگ زهره شنيدم كه صبحدم مي‌گفت

غلام حافظ خوش‌لهجه خوش‌آوازم

بياموز تا به ديگران براي حل و فصل مسايل‌شان ميدان عمل دهي. اين احساس كه شما تنها كسي هستي كه مي‌تواني به كارهاي نزديكانت سروسامان دهي، به شما فشار رواني وارد مي‌كند و گاهي از ديد اطرافيان حمل بر دخالت‌هاي بي‌جا مي‌شود. كاري كه قصد انجامش را داري كاملاً شخصي است. پس با باخبر كردن ديگران از اين اتفاق، خودت را در برابر آن‌ها مسئول يا پاسخگو نكن.

تاریخ انتشار : 05 دسامبر 19 دیدگاه : بدون دیدگاه