امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۰۳ - Friday 29th March 24

پارسا پیروزفر؛ شخصیتی که هرگز مصاحبه نمی کند! - کلبه سرگرمی و کولاک

نکات خواندنی از اولین چشم رنگی سینمای ایران

 

پارسا پیروزفر، کارگردان و بازیگر تلویزیون، تئاتر و سینمای ایران، مرد خاص سینمای ایران، متولد بیست و دو شهریور پنجاه و یک در تهران می باشد. او لیسانس نقاشی دارد. از وی فیلم های در خاطر مانده ی «اعتراض»، «مرسدس»، «نقاب»، «اسب حیوان نجیبی است» و «مهمان مامان» را به خاطر داریم. همچین در سریال های «در پناه تو»، «در قلب من» و «در چشم باد» به ایفای نقش پرداخته است. در این شماره سی نکته خواندنی از پارسا پیروزفر را با هم می خوانیم.

تنظیم: عباسعلی اسکتی

 

 

یک: از سال شصت و سه در عرصه کُمیک استریپ و گرافیک فعالیت داشت. کار در این عرصه را تا سال شصت و نه ادامه داد، اما به دلایل نامشخص هیچ کدام از آنها را منتشر نکرد.

دو: هوش بسیار بالایی در ریاضی دارد و در سال هفتاد با بهترین رتبه در کنکور قبول و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته نقاشی به تحصیل مشغول شد.

سه: همزمان در دانشگاه های مختلف به روی صحنه تئاتر رفت.

چهار: در سال هفتاد و یک برای نخستین بار در فیلم «مجسمه» در نقش یک دانشجو حاضر شد.

پنج: در سال هفتاد و دو در نقش کوتاهی از فیلم «پری» داریوش مهرجویی حضور پیدا کرد.

شش: در سال هشتاد و دو برای بازی در فیلم «مهمان مامان» جایزه بازیگری هشتمین جشن خانه سینما را دریافت کرد.

هفت: تاکنون در زمینه های مختلفی از جمله گرافیک، تصویرسازی، مجسمه سازی، ساختن بنرهای تبلیغاتی، دوبله، بازیگری، کارگردانی تئاتر و همچنین شرکت در نمایشنامه های رادیویی تجربه کسب کرده است.

هشت: در تعدادی نمایش ویژه کودکان به صورت نوار کاست نیز همکاری داشته است.

نه: پیروزفر از جمله بازیگرانی است که تا به حال با هیچ روزنامه، مجله یا رسانه‌ای مصاحبه نکرده‌است.

ده: حتی در سریال «در چشم باد» که نقش اول و اصلی را داشت، در مراسم تقدیر از عوامل سریال که از سوی صدا و سیما ایران تدارک دیده شده بود، شرکت نکرد.

یازده: عده ای از مردم دلیل موفقیت او در عرصه هنر را سیمای زیبای وی توصیف کرده‌اند، اما منتقدان و هنرمندان سرشناس متعدد نظر دیگری دارند و معتقدند همانگونه که بازیگران چشم روشن و خوش چهره زیادی وارد این عرصه شدند اما نتوانستند به موفقیتی دست پیدا کنند، این دلیل اصلا قابل قبول نیست.

دوازده: تنها علت این حجم عظیم محبوبیت و موفقیت او استعداد و توانگری و سواد هنری خود پارسا پیروزفر است.

سیزده: در شهرهای سان دیگو و لس آنجلس ایالات متحده آمریکا نیز کارگاه‌های آموزشی بازیگری برپا می‌کند.

چهارده: در سال ۱۳۹۴ نمایش «ماتریوشکا» براساس ۸ داستان کوتاه از آنتوان چخوف را در لس‌آنجلس آمریکا و شهرهای تورنتو و مونترال کانادا به روی صحنه برد.

پانزده: آدم بسيار صبوری است و معتقد است که آدم پله پله بايد به موفقيت برسد.

شانزده: می گوید بازيگری دنيای سخت و پيچيده ای است و نمی شود در چند هفته يا چند ماه بازيگر شد.

هفده: رژيم غذايی سالم ومناسب را رعايت می كند.

هجده: سفر را دوست دارد و عاشق سفراست. سفر به او آرامشی می دهد كه از تمام لذت هايی كه در مورد مسافرت می گويند، برای او مهمتر است.

نوزده: رفتن به جای شلوغ و پرجمعيت را دوست ندارد و اين ربطي به بازيگری اش ندارد. در جاي شلوغ اكسيژن كم مي آورد و انرژي اش زود تمام مي شود.

بیست: با بازی در  سریال «در قلب من» به شهرت رسید.

بیست و یک: بازیگر خوب و خوش اخلاق و اهل مطالعه ای است.

بیست و دو: اصلا اهل جنجال و حاشیه نیست. در حقیقت هیچ ارتباطی با مخاطبان سینما و هوادارانش نداشته است. او مسیری را انتخاب کرده تا از ستاره شدن دور بماند.

بیست و سه:  به گفته نزدیکان و دوستان او در سینما، بیشتر وقت خود را صرف نقاشی و مطالعه می کند.

بیست و چهار:  در طول ۲۲ سال فعالیت وی در سینما و تلویزیون هیچ گفتگویی از او منتشر نشده است.

بیست و پنج: حتی در بازیگری هم ترجیح می دهد کمتر از دیالوگ استفاده کند!

بیست و شش: تهمینه میلانی  بعد از همکاری با پیروزفر در فیلم «زن زیادی» در مصاحبه ای گفته است:  پارسا پیروزفر علاقه زیادی به برقراری ارتباط از طریق دیالوگ با تماشاگر ندارد. او ترجیح می دهد که به جای استفاده از دیالوگ های مستقیم، در صورت امکان از میمیک صورت و بدن پیام خود را برساند.

 

بیست و هفت: صدای پارسا پیروزفر، شخصیت خاصی دارد. این صدا به‌خاطر ویژگی‌های خاصش تنها در گونه شخصیت‌های مثبت کارایی دارد. صدایی که به‌خاطر داشتن خش، آرامش و اعتمادی خاص را برای شنونده‌اش به همراه می‌آورد.

بیست و هشت: اواسط سال ۸۳ روزنامه «بانی فیلم» مصاحبه ای با این بازیگر منتشر کرد. پیروزفر درباره چیزهایی حرف زده بود که به نظر چندان جدی نمی آمد، برای همین کمی عجیب به نظر می رسید که روزنامه نگاری که با او مصاحبه کرده، با وجود سوال های مهمی که می توانست بپرسد، درباره مسائل سطحی حرف زده باشد.

بیست و نه: در لید آن گفتگو اشاره شده بود، سوال و جواب ها مربوط به یک سایت کانادایی فارسی زبان است. همان روز پیروزفر گفتگویش را تکذیب کرد و در جمعی خصوصی پرده از ماجرا برداشت. خبرنگاری به او گفته، اطلاعاتی برای تکمیل بیوگرافی اش می خواهد، اما کم کم سوال ها شکل گفتگو به خود گرفته است. پارسا پیروزفر هم متوجه می شود و تلفن را قطع می کند!

سی: سال بعد برای اولین بار به مطبوعات اعتماد می کند و تصمیم می گیرد به همه ابهاماتی که درباره خودش وجود دارد، پاسخ دهد. یک گفتگو با مجله فیلم انجام می دهد، اما وقتی متن مکتوب مصاحبه قبل از چاپ برای گرفتن تایید از طرف او به دستش می رسد، پشیمان می شود! بنابراین از تنها گفتگویی که این بازیگر انجام داده، تنها دو نسخه وجود دارد، یکی در کشوی میز خانه پیروزفر و احتمالا دیگری در کشوی میز سردبیر مجله فیلم!

 

 

 

 

تاریخ انتشار : 04 ژانویه 19 دیدگاه : بدون دیدگاه