امروز : پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳ - Thursday 2nd May 24

🔴کلاهبرداری یا کیوریتوری - کلبه سرگرمی و کولاک

نقاب کیوریتوری بر صورت کلاهبرداران

چند سالی است  درپیج های هنری در سوشال مدیا فراخوان های عجیب هنری میبینم.فراخوان هایی با مضامین ، بزرگترین ایونت کشور در فلان هتل یا مال معروف کشور با اهدای سرتیفیکیت های عجیب تر! مهر و امضای کشورهای غربی!
خب واضح است این فراخوان برای هنرمندان بی تجربه و جوان بسیار پر زرق و برق است اما غافل از آنکه در دام کلاهبرداری می افتند و بعد از اتمام نمایشگاه کار به نزاع و شکایت کشیده می‌شود.
کلاهبرداران می دانند دروغ هر چه بزرگتر باور پذیری اش برای این دسته از هنرمندان راحتر و بهتر خواهد بود.
اما سوال اینجا است ورود این افراد به عرصه ی هنر آن هم با این همه وعده و وعیدهای پوچ و دروغین چگونه است؟ چرا نمایشگاهها در داخل چند سال است که جولانگاه این متخلفین شده است؟!
این افراد بر اساس چه ضابطه یا بهتر بگویم چه رابطه ای با معروفترین هتل ها و مال ها آنقدر ساده کلاهبرداری میکنند؟( افرادی که هیچ گونه تخصص و مهارت و رزومه ای در این زمینه ندارند)
این برای من و امثال من کمی عجیب است گاهی فکر میکنم یک ایونت برنامه ریزی شده توسط خود این مراکز با این دست از افراد است.
اما راهکار چیست ؟


در تعجبم چرا طی این همه سال انجمن هنرمندان و یا باقی انجمن ها و یا حتی وزارت ارشاد، بخشی را برای نظارت بر اینگونه فعالیت ها قرار نداده اند.مثلا سامانه ای که اسامی کیوریتورهای حرفه ای ثبت شود و هر نمایشگاهی که برگزار می شود تایید شده و بعد اجازه به نشر فراخوان به کیوریتورها داده شود.و در کل به کیوریتورها مدرکی داده شود و در سامانه ثبت شود.اینهمه سهل‌انگاری از طرف این سازمان و انجمن ها جامعه ی هنری را دچار مشکلات بزرگی  ساخته است و به هر کسی اجازه ی جولان برای هر گونه تخلفی می دهد.
ظاهرا تنها وظیفه ی انجمن ها تجلیل از اساتید و پیشکسوتان بوده و تنها وظیفه یا دغدغه ی وزارت ارشاد مو و اندام برهنه زنان در آثار!
خسته نباشید تمام مشکلات حل شد.
خب حالا کسی به فکر ما نیست خودمان چرا سکوت میکنیم؟!
چرا زمانی که می‌دانیم این فراخوان ها و این افراد کارشان تخلف است دستشان را رو نمیکنیم؟
نکند خودمان ریگی به کفش هایمان است که دست روی دست می‌گذاریم و فضا را برای جولان این افراد باز میگزاریم و بعد وقتی کار از کار گذشت شروع میکنیم به سرزنش دیگران که دیدید من میدانستم این تخلف است و بهمان!
باید بگویم نکشی ما را قهرمان زحمت کشیدی شما هم هیچ فرقی با متخلف نداشتی اگر میدانستی و دم نزدی و شاهد این سیرک کلاهبرداری بودی!
می بینید خودمان هم مقصریم! همین ما که ادعای حرفه ای بودن داریم .البته ناگفته نماند که فضای کاری در میان بسیاری از  هنرمندان حرفه ای یک فضای سمی و تهوع آور است گویی خدا هستند و از بالا فقط تماشاگر و بعد از وقوع این مشکلات کارشان فقط تمسخر است!
تا به امروز در سوشال مدیا ندیده ام که کیوریتورهای حرفه ای با ادعای فراوان تلاشی  مفید را در جهت آگاه سازی هنرمندان جوان و بی تجربه داشته باشند.


خواستم بگویم حرفه ای شدن در کار غیر از پز و ادا و اطوار و ادعا چیزهای دیگری هم هست.
همان موقع پخش این فراخوان‌ها ، فیلمی از خودتان بگیرید و مردم را آگاه کنید و در پیج های مختلف به اشتراک بگذارید.بدین شکل فضا و زمان را از افراد متخلف خواهید گرفت و شک نکنید فعالیت‌شان کمرنگ خواهد شد.البته روی صحبتم با کیوریتورهایی است که ادعای حرفه ای بودن دارند.
جا دارد بگویم:  خود همین کیوریتورهای حرفه ای هم گاهی شیطنت هایی را در قالب تخلف دارند.شاید دلیل سکوتشان هم در این مواقع همین بوده.
و اما نکته ی بعدی، عطش دیده شدن هنرمندان جوان است.این عطش بیش از حد راههای زیادی را  برای تخلف و فریب باز می‌کند. برای دیده شدن عجله نکنید .سعی کنید بر روی خود زمان بگذارید و حرفه ای کار کنید و در بیشتر فعالیت‌هایتان با افراد مجرب و حرفه ای مشورت بگیرید …شما به عنوان یک هنرمند بی تجربه و تازه کار اگر استقبال نکنید قطعا کار این افراد کساد خواهد شد.به قول معرف تقاضا هست که اینگونه عرضه می‌شود.
این عطش دیده شدن رادر خود خاموش کنید اصل حرف ، در هنرمند بودن داشتن دست خط خودتان است این را پیدا کنید خودبخود دیده خواهید شد .

در انتهای کلام، بحث من هزینه کردن هنرمندان نیست اینکه توقع داشته باشید همه برای شما فعالیت رایگان داشته باشند هم تفکر اشتباهی است.بحث من ، اعتبار کیوریتورها و صحت و سقم وعده و حرفهایشان هست.که فعالیت این افراد فضای هنر را بی در و پیکر کرده و هر کسی از راه می رسد و با ادعاهای دروغین کلاهبرداری می‌کند.
اگر فکر اساسی برای این مسئله نشود در آینده ای نه چندان دور ، حرفه ای ها یک عذر خ‌واهی هم به افراد متخلف غیر حرفه ای  بدهکار خواهند شد .

و متاسفانه، اکثر مشکلات ناشی از عدم نظارت درست بر فعالیت ها و سکوت بیش از حد هنرمندان و اساتید  است
فقط تماشاگریم!

🎨مینا بنی هاشمی

هنرمند،مدرس، پژوهشگر هنر، فعال رسانه ای

تاریخ انتشار : 08 سپتامبر 23 دیدگاه : بدون دیدگاه