امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳ - Saturday 18th May 24

صمیمانه مدیرمسئول کلبه سرگرمی 342 در نیمه اول دی ماه 97 - کلبه سرگرمی و کولاک

سرمقاله مهتاب دهقانی

سال نو در کشورهای مختلف در زمان‌هایی متعدد آغاز می‌شود. جزیره کوچک تونگا در قاره اقیانوسیه به عنوان اولین میزبان سال نو در کل دنیا به شمار می‌رود؛ جزیره‌ای که دقیقا در سی و یکم دسامبر در ساعت ۱۰ صبح به وقت گرینویچ وارد سال ۲۰۱۸شد.

آخرین مقصد سال میلادی، پس از دور زدن کل دنیا، جزایری دورافتاده در ایالات متحده آمریکاست. جزایر بیکر و هاولند به عنوان آخرین مقصد، به سال ۲۰۱۹ خوشامد می‌گویند. لحظه آغاز سال نو در این جزایر در سال ۱۲ ظهر یکم ژانویه اعلام شده و مردم این سرزمین‌ها به عنوان آخرین میزبان‌ها به استقبال آن می‌روند.

ایام دوازده روزه کریسمس با سالروز میلاد حضرت مسیح علیه‌السلام در ۲۵ دسامبر آغاز می‌شود و تا پایان جشن «خاج‌شویان» در روز ۶ ژانویه ادامه می‌یابد.

هنگام کریسمس، شخصیتی در این جشن ظاهر می‌شود که بابانوئل، سانتاکلوز و سنت نیکولا از معروف‌ترین این اسامی‌اند.

در سده چهارم میلادی، یکی از اسقف‌های آسیای صغیر (ترکیه امروز) به خاطر رفتار مهربانانه‌اش با کودکان شهرت یافت. این شخص که بعدها به سنت نیکولاس (نیکولاس قدیس) مشهور شد، در نقاشی‌های قرون وسطی و عصر رنسانس به شکل مردی بلندبالا با چهره‌ای جدی و نجیبانه نشان داده شده است و تا حدود قرن شانزدهم، جشن مخصوص او در روز ششم دسامبر در سراسر اروپا برگزار می‌شد اما از آن پس، این جشن تنها به پروتستان‌های هلند منحصر شد. مهاجران هلندی که به آمریکای شمالی کوچ کردند، این رسم را با خود به آن کشور بردند و در آنجا بود که نام او به سانتا کلوز تغییر یافت.

مردم کشورهای مختلف برای جشن گرفتن کریسمس، آداب و رسوم مختلفی دارند. کریسمس در همه جای دنیا جشن گرفته می‌شود، اما هر کشوری برای خود آداب و رسومی دارد که البته برخی از آن‌ها خیلی هم عجیب و غریب است.

ما ایرانیان، به همراه هموطنان عزیز مسیحی‌مان، به سال جدید میلادی خوشامد می‌گوییم و تک‌تک لحظاتش را گرامی می‌داریم و سالی پر از برکت برای همه آرزو می‌کنیم. کریسمس مبارک.

تاریخ انتشار : 21 دسامبر 18 دیدگاه : بدون دیدگاه