امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۰۳ - Friday 26th April 24

سرمقاله مدیرمسئول کولاک 325 - کلبه سرگرمی و کولاک

جواد نبوتی

در مورد ولادت حضرت زینب سلام‌ا… علیها مورخان اقوال گوناگونی ذکر کرده‌اند. دو قول مشهور در مورد ولادت ایشان پنجم جمادی‌الاولی سال پنجم هجری است و برخی نیز سال ششم هجری را سال ولادت‌شان می‌دانند. البته اقوال دیگری نیز ذکر شده است. مادر بزرگوارشان حضرت فاطمه زهرا سلام‌ا… علیها و پدرشان حضرت علی علیه‌السلام است. این بانوی بزرگوار در شهر مدینه تولد یافت.

حضرت زینب سلام‌ا… علیها تا زمانی که امیرالمومنین در مدینه بود، با شوهرش عبدا… بن‌جعفر در مدینه زندگی کرد و زمانی که امیرالمومنین پایتخت حکومت اسلامی را به کوفه منتقل نمود، ایشان نیز به کوفه نقل مکان کرد.

حضرت زینب در کوفه به ارشاد و تعلیم زنان کوفه اشتغال داشت. ایشان پس از شهادت امام علی علیه‌السلام مجدداً به مدینه بازگشت. حضرت علی علی‌السلام در سال ۴۰ هجری در کوفه به شهادت رسید. بنابراین حضرت زینب در این زمان تقریباً ۳۵ ساله بود. حدود ۱۰ سال هم بعد از شهادت پدر بزرگوارش، با برادرش امام حسن علیه‌السلام زیست نمود. امام حسن علیه‌السلام در سال ۵۰ هجری به شهادت رسید. بعد از شهادت ایشان، ۱۰ سال نیز با برادر دیگرش امام حسین علیه‌السلام زندگی کرد. حضور ده ساله زینب سلام‌ا… علیها در صحنه زندگی برادرش امام حسین علیه‌السلام، پرحادثه‌ترین و رنج‌آورترین دوران زندگی ایشان است.

شهید مطهری درباره صبر آن حضرت می‌نویسد: «در حماسه حسینی آن کسی که پیش از همه درس تحمل و بردباری را آموخت و بیش از همه این پرتو حسینی بر روح مقدس او تابید، خواهر بزرگوارش زینب سلام‌ا… علیها بود.»

در ناسخ‌التواریخ آمده است: «محققاً از آغاز خلقت تاکنون از هیچ زنی از زن‌های انبیا و اولیا با این حلم و بردباری پدید نیامده است.»

شهید مطهری درباره سخن‌وری ایشان می‌نویسد: «خطابه‌ای که حضرت زینب در مجلس یزید خوانده است، از خطبه‌های بی‌نظیر دنیاست.»

زمانی که حضرت زینب خطبه پرمحتوا و آتشین خود را در بازار کوفه ایراد کرد، امام سجاد علیه‌السلام در تایید مقام علمی آن حضرت فرمود: الحمدا… تو دانشمند و عالمه‌ای بدون معلم و بانوی خردمندی بدون استاد می‌باشی.

ولادت ستاره پرفروغ کوثر، بانوی فصاحت و اعجاز، حضرت زینب علیهاالسلام و روز پرستار مبارک باد.

 

تاریخ انتشار : 04 ژانویه 19 دیدگاه : بدون دیدگاه