امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۰۳ - Friday 29th March 24

سرمقاله كولاك 336/ نيمه دوم تير 98 - کلبه سرگرمی و کولاک

جواد نبوتی

بنابر آنچه در منابع تاريخي آمده، در روز، ماه و سال تولد حضرت علي بن موسي الرضا (ع) اختلاف است.

چنان كه عده‌اي پنج شنبه و عده‌اي جمعه را روز تولد ايشان مي‌دانند. اربلي (در كشف الغمه) ذي الحجه را ماه تولد آن حضرت مي‌داند. طبرسي (در اعلام الوري)، كفعمي (در مصباح) و شهيد (در دروس) ذيقعده را ماه تولد حضرت مي‌دانند و افرادي همچون شيخ صدوق در عيون اخبارالرضا، ربيع الاول را ماه تولد ايشان مي‌دانند.

خراسان در شب میلادش، عزیزترین جای عالم است. عطر زعفران و گلاب، عطر عود و اسپند، از زمین به آسمان راه می‌گشاید و تمام عرش‌نشینان، چراغانی شهری را به هم نشان می‌دهند که خورشیدی شبانه‌روز در خاکش پرتوافشانی می‌کند.

اينجا نور قرآن پرتو افكنده و ملائك بال در بال، گرد حرم محبت او مي چرخند. آري! اينجا دارالامان مهر و وفاست. اينجا دارالسلام عشق و رضاست. اينجا مروه و صفاست. اينجا مي توان از حريم روضه اش به عرش رسيد. مي توان از خود به خدا پناه برد. اينجا سيل عاشقان را مي توان ديد كه در برابر ضريح نوراني اش پروانه وار به دور شمع وجودش، بي تاب مي گردند.

یا ضامن آهو!  دل‌های بی پناهمان را که چون آبگینه‌های شکسته در پهنای گیتی سرگردانند، در پای ضریح مقدست آشیان ده که محتاج پرکشیدن به آبی لایتناهی فطرت خدایی‌مان هستیم.

دستانمان را می گذاريم روی مرزی ترین نقطه وجود. یک حس گمشده آهسته شروع می کند به جوانه زدن. سلام می کنيم. چشم هايمان مست تماشای گنبد طلا می شود. بو می کشيم تا ریه هایمان پر شود از عطر حضور نگاه مهربان امام رضا و احساس تازگی، اندیشه های خسته مان را فرا می گیرد. زیر لب زمزمه می کنيم یا ضامن آهو! یا غریب الغربا! حواست به من هست؟ دلمان را جا مي گذاريم در حرم و گره اش مي زنيم به ضریح امام رضا.

میلاد هشتمین امام، هفتمین قبله و دهمین کشتی نجات

امام رضا عليه السلام بر شما مبارک باد.

 

تاریخ انتشار : 06 جولای 19 دیدگاه : بدون دیدگاه