امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۰۳ - Thursday 28th March 24

سرمقاله كولاك 333/ نيمه اول خرداد 98 - کلبه سرگرمی و کولاک

جواد نبوتی

بیست و یکم ماه رمضان، مصادف است با سالروز شهادت ابرمردی که برای آمدنش، خانه خدا شکافت و برای رفتن این اولین عاشق اسلام، فرق مبارکش را بر اساس کینه و عداوت شکافتند تا اولین شهید محراب شود و در بهترین لحظه و مکان بر روی زمین دعوت حق را لبیک گوید.

پس از رحلت رسول اکرم (ص) به علت شرایط خاصی که به وجود آمده بود، حضرت علی (ع) از صحنه اجتماع کناره گرفت و سکوت اختیار کرد.

نه در جهادی شرکت می کرد و نه در اجتماع به طور رسمی سخن می گفت. شمشیر در نیام کرد و به وظایف فردی و سازندگی افراد می پرداخت.

ابن ملجم، در حالی که حضرت علی (ع) در سجده بودند، ضربتی بر فرق مبارک آن حضرت وارد ساخت. خون از سر حضرتش در محراب جاری شد و محاسن شریفش را رنگین کرد. در این حال آن حضرت فرمود:” فزت و رب الکعبه ” به خدای کعبه سوگند که رستگار شدم، سپس آیه ۵۵ سوره طه را تلاوت فرمود:”شما را از خاک آفریدیم و در آن بازتان می گردانیم و بار دیگر از آن بیرونتان می آوریم.”

شب قَدر یا لَیلَةُ القَدر شب نزول قرآن و مقدّر شدن امور یک‌ساله انسان‌هاست. قرآن در سوره‌های قدر و دخان از این شب سخن گفته است. در قرآن و روایات ارزش شب قدر بیش از هزار ماه دانسته شده است. این شب بافضیلت‌ترین شبِ سال و شب رحمت الهی و آمرزش گناهان است و در آن، فرشتگان به زمین می‌آیند و بنابر برخی از احادیث شیعه، مقدرات سال آینده بندگان را بر امام عرضه می‌کنند.

 

زمان دقیق شب قدر، روشن نیست، ولی بر اساس بسیاری از روایات، در ماه رمضان واقع شده است و به احتمال زیاد یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ و یا ۲۳ این ماه است. شیعیان بر شب ۲۳ رمضان و اهل سنت بر شب ۲۷ رمضان تاکید بیشتری دارند.

شب قدر، شب نيايش و شب بارش چشم هاي خاکيان بر شما آسمانيان است. در لحظات قشنگ خلوتتان التماس دعا داريم.

تاریخ انتشار : 20 مه 19 دیدگاه : بدون دیدگاه