امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۰۳ - Wednesday 24th April 24

سرمقاله كولاك 328 / نيمه اول اسفند97 - کلبه سرگرمی و کولاک

جواد نبوتی

روز مادر، سالی یک بار در بيشتر کشورهای جهان تجلیل می شود. اما این روز مثل روز جهانی زن نیست که در همه جهان در یک روز (۸ مارس) تجلیل شود، اکثر کشورها این روز را در روزهای مختلف ماه می تجلیل می کنند.

بیستم جمادی الثانی هر سال، روزی پر از خاطره و معنویت است؛ خاطراتی شیرین از مادران مهربان، فرزندان با محبت و همسران با وفا. این روز به یُمن ِ زادروز بانوی نمونه اسلام، فاطمه زهرا (سلام ا… علیها)، روز مادر نام گرفته است؛ بانویی كه گل سرسبد تمام بانوان عالم است؛ تنها زنی كه پدرش معصوم، شوهرش معصوم و خودش نیز معصوم بوده و پیامبر گرامی اسلام (ص) به او لقب ” اُم ابیها ”  داده است، یعنی زنی كه برای پدرش همچون مادر بود.

در لبنان در اولین روز بهار و در ژاپن دومین یكشنبه ماه مي با برگزاری نمایشگاه نقاشی از مادران تجلیل می شود. كودكان شش تا چهارده سال با كشیدن نقاشی درباره مادرانشان از آنان در روز مادر قدردانی می كنند. هر چهار سال یكبار نیز نقاشی های برگزیده در نمایشگاهی به نام “مادر من” به نمایش گذاشته می شود.

اگر چه هر كشوری با فرهنگ خاص خود برای انتخاب روز مادر سمبول و دلیلی دارد، اما آنچه اهمیت دارد، قدردانی و تشكر از مقام مادر است؛ و این مراسم بهانه ای است تا توجه بیشتری به مادران داشته باشیم و به آنان ثابت كنیم كه چقدر دوستشان داریم.

امروز مجالی است تا بار دیگر، کودکی هایمان، در آغوش مهربان مادر رها شوند و به یاد بیاوریم که وسعت هیچ آسمانی، به اندازه عطوفت های مادر نیست و با ارزش تر از مادر، واژه ای در فرهنگ مهربانی ها نیست.

در این روزگار رنگ و رو رفته، لبخند مادر، ناب ترین تصویر است.

گاهی اگر می بینیم جاده زندگی، صاف و هموار شده است، بدانیم دعای مادر، چقدر راهگشاست روزهای ما اگر به جایی برسند، همه از برکت دست به دعا برداشتن کسی است که ادب، روبه رویش زانو زده است.

هرکه، هر کجا که باشد، همیشه درست ترین لحظه پناه، برایش آغوش مادر است. برفِ پیری هم اگر بر سرِ خاطراتِ دیگر بنشیند، یاد او جوان ترین است.

سالروز ميلاد خجسته فاطمه زهرا (س)، روز زن و روز مادر مبارك.

تاریخ انتشار : 19 فوریه 19 دیدگاه : بدون دیدگاه