امروز : یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳ - Sunday 5th May 24

سرمقاله كلبه سرگرمی 353/ نيمه اول تير 98 - کلبه سرگرمی و کولاک

مهتاب دهقانی

روز بین‌المللی دختر، یک روز یادبود بین‌المللی اعلام‌شده از سوی سازمان ملل متحد است که به روز دختر نیز مشهور مي باشد. ۱۱ اکتبر ۲۰۱۲، اولین روز دختر بود. این یادبود در حمایت از فرصت‌های بیشتر برای دختران و ارتقای آگاهی در خصوص نابرابری جنسیتی که دختران در سطح جهان به خاطر جنسیتشان مواجه‌اند، برگزار می‌شود.

هدف از تعیين روز جهانی دختران، جلب توجه جهانیان به شرایط سخت زندگی بسیاری از دختران در سراسر دنیاست. سازمان های مرتبط با مسائل دختران و زنان جوان در این روز با ایجاد کمپین های مختلف سعی می کنند امکاناتی به وجود آورند که صاحب نظران در این زمینه برای بهبود و تغییر شرایط زندگی و آموزش و اجتماعی دختران و زنان جوان، ایده های جدیدی را ارائه دهند و ضمناً موقعیتی به وجود خواهد آمد که خود دختران و زنان جوان خواسته ها و کمبود های  خودشان را مطرح کنند.

از سال ۲۰۱۱ هر ساله  جهت جلب توجه بیشتر به خواسته های دختران در جهان در این روز یعنی ۱۱ اکتبر بسیاری از ساختمان هاي تاریخی و مکان های دیدنی با رنگ صورتی نورپردازی می شوند. از مکا نهایی که تاکنون در این روز با  رنگ صورتی نورپردازی شده اند می توان از آبشار نیاگارا، چشم لندنن، برج مخابرات برلین و کشتی بادبانی در بندر هامبورگ آلمان نام برد.

در سال ۱۳۸۵ رویدادی تأثیرگذار برای دختران کشورمان اتفاق افتاد. شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر اساس پیشنهاد فرهنگسرای دختران، روز مبارک تولد حضرت فاطمه معصومه(س)، کریمه اهل بیت را به عنوان «روز ملی دختران» تصویب و اعلام كرد و بر همین اساس نیز طی جشنی در روز میلاد آن حضرت، اولین سالروز ملی دختران گرامی داشته شد و فرهنگسرای دختران به عنوان دبیرخانه دائمی روز ملی دختران انتخاب گردید.

زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند و یک زن می‌تواند مادر، همسر، مادربزرگ باشد، اما اول از همه او دختر پدر و مادرش است.

ميلاد با سعادت حضرت معصومه (س) و روز دختر بر همه دختران سرزمينمان مبارك.

تاریخ انتشار : 20 ژوئن 19 دیدگاه : بدون دیدگاه