امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۰۳ - Friday 29th March 24

سرمقاله كلبه سرگرمی 348/ نيمه دوم فروردين 98 - کلبه سرگرمی و کولاک

مهتاب دهقانی

فصل بهار زیباترین فصل خداست و بيشتر افراد به آن علاقه خاصی دارند. این فصل تاثیرات مثبت خوبی بر روی انرژی و انگیزه و شادابی روح و روان افراد می‌گذارد.

جزئی از وجود ما جنبه جسمانی است که مانند بسياري از جانداران دیگر تحت تاثیر هورمون‌ها و عوامل زیست‌شناختی درونی ما قرار دارد. واقعیت این است که بيشتر جانداران در فصل بهار در پی لانه‌ گزینی و تشکیل خانواده هستند و به نظر می‌رسد که این مهم در انسان‌ها نیز به گونه‌ای دیده می‌شود. بیشترین تعداد مراجعان برای مشاوره ازدواج در فصل بهار است. از طرفی، برخی دیگر از پژوهش‌ها، نشان‌دهنده وجود نوعی اختلال خلقی تحت عنوان “اختلال افسردگی فصلی” است که به نظر می رسد بیشتر مبتلایان به این اختلال روانی، در فصل بهار، خلق و خوی طبیعی‌تر و بهتری پیدا می‌‌کنند. فصل بهار روح و جان را تازه می‌کند و به آن طراوت و شادابی می‌بخشد. بهار فصل نو شدن و زدودن غم و نو کردن و زیبا کردن جسم و روح است.

رنگ‌های اصلی موجود در طبیعت بهاری، حس خشنودی و محبت، اظهار وجود، نیاز به عمل، موفقیت، چشم انتظاری و امید داشتن را موجب می‌شوند که همگی از صفات پسندیده‌ای است که همیشه سعی در پرورش آنها داریم.

بد نیست در اینجا به تحقیقی اشاره کنيم که در آن مشخص شد، کسانی که در آسمان‌خراش‌های بسیار بلند نیویورک زندگی می‌کردند، بیشتر دچار اختلال کوررنگی بودند و این در حالی است که همیشه اعتقاد بر این بوده که کوررنگی فقط جنبه ارثی و ژنتیکی دارد. در آن تحقیق دیده شد که وقتی گروهی از این افراد در فصل بهار به دل طبیعت رفتند و سیستم بینایی‌شان در مواجهه با رنگ‌های مختلف موجود در طبیعت به خوبی تحریک شد، عده‌ای از آنان بهبود یافتند.

 

در پژوهش‌ دیگری مشخص شد که بهترین میزان رنگ‌بینی، در بین بچه‌های ایرانی دیده می‌شود که از ابتدای طفولیت روی فرش ایرانی که رنگ‌های مختلف طبیعی در‌ آن به کار رفته، بزرگ می‌شوند و سیستم بینایی‌شان به خوبی تحریک می‌شود.

صبح‌های بهار بی‌شک می‌تواند زیباتر باشند. و چه لذتي دارد دعا هنگام صبح در فصل بهار. زمانی که دعا کردن را شروع می کنيم، انگار دری را باز کرده و به سوی خدا گام بر می داريم. دعا و شکرگزاری ما را به منبع خلقت وصل می کند و همین حضور در محضر خالق، حال و هوایی مثبت در ما ایجاد و میزان انرژی مثبت در وجودمان را چندین برابر می کند که باعث آرامش کل وجود ما می شود. بياييم با هم زمزمه كنيم؛ خداوند مهربان من، دلم به سان قبله نماست. وقتی عقربه اش به سمت تو باشد، در آرامشم.

تاریخ انتشار : 06 آوریل 19 دیدگاه : بدون دیدگاه