امروز : شنبه ۶ مرداد ۰۳ - Saturday 27th July 24

گفتگوی اختصاصی با شبنم قلی خانی - کلبه سرگرمی و کولاک

شبنم قلی خانی: مطمئن بودم «مریم مقدس» ماندگار خواهد شد

شبنم قلی خانی، متولد نوزده آبان، در تهران، بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون است. او بازیگری را از سال هفتاد و شش با بازی در تئاتر «آنتیگونه» آغاز کرد و پس از آن به ایفای نقش در سریال ماندگار «مریم مقدس» پرداخت که با بازی بی مانند و درخشان در این مجموعه چشم ها را به سمت خود خیره کرد. در کارنامه هنری وی می توان به فیلم های نام آشنای «یک الف ناقابل»، «عطش»، «پریناز»، «وعده دیدار»، «بچه تهران»، «غریبه ها» و همچنین سریال های «سال های برف و بنفشه»، «پنجمین خورشید»، «سرزمین کهن» و «هشت و نیم دقیقه» اشاره کرد. با شبنم قلی خانی به مناسبت آغاز سال نوی میلادی و بازی در نقش یکی از شخصیت های محبوب دین مسیح گفتگویی زمستانی داشته ایم که با هم می خوانیم.

گفتگو: عباسعلی اسکتی

عکس ها: آتلیه هالی

*چرا بازی در سریال «مانکن» را پذیرفتید؟

هر بازیگری دوست دارد نقش های متفاوتی را تجربه کند. نقشی که در سریال مانکن به من پیشنهاد شد، برای من نقش جدیدی بود، چون تا به حال تجربه اش نکرده بودم و کار کردن با آقای سهیلی زاده را هم خیلی دوست داشتم، به همین علت قبول کردم.

 

*سال ها بعد از مریم مقدس، فکر می کردید این نقش ماندگار شود؟

آن موقع که فیلمبرداری بود و این نقش را بازی می کردم، تصور می کردم چنین اتفاقی برای این کار بیفتد. به هر حال وقتی عوامل یک مجموعه دور هم جمع می شوند، آدم متوجه می شود که چقدر حرفه ای هستند، چقدر زحمت می کشند و آیا این اثر ماندگار می شود یا نه. به هر شکل مطمئن بودم که سریال و فیلم مریم مقدس یک اثر ماندگار خواهد شد، به این جهت که قبل از آن راجع به این شخصیت مقدس تاریخ، فیلم و سریالی در ایران ساخته نشده بود، بعد از آن هم ساخته نشد و همان یک بار بود، همه عوامل بسیار حرفه ای بودند و فکر می کنم واقعا حق این کار بود که ماندگار شود. سال های سال می گذرد و همیشه وقتی این کار بازپخش می شود یا قسمت هایی از فیلم را در شبکه های مختلف می بینم، خوشحال می شوم و خدا را شکر می کنم.

 

*حس شخصی شما به شخصیت مریم مقدس؟

به عنوان یک بازیگر وقتی یک نقش به من پیشنهاد می شود، سعی می کنم خودم را به نقش نزدیک کنم تا بتوانم به بهترین شکل آن نقش را بازی کنم. نقش حضرت مریم نقش بسیار سختی بود. مسلما مثل همه مردم دنیا که این کاراکتر و شخصیت را دوست دارند و هر دینی هم که داشته باشند، کاراکتر حضرت مریم برای همه ادیان شناخته شده است و آن را دوست دارند، برای خود من هم همین طوربود. بازی کردن در این نقش واقعا برای من یک افتخار بزرگ بود و همیشه فکر می کنم که خداوند من را خیلی دوست داشت که توانستم این نقش را بازی کنم.

 

*امروز، شبنم قلی خانی سال ها بعد از مریم مقدس و ماندگاری با این نقش همچنان دنبال تجربه های تازه است؟

بله، مسلم است. چه من و چه هر بازیگر دیگری که نقش ماندگاری را در زندگی اش بازی کرده باشد، دوست دارد که نقش های متفاوت را تجربه کند، برای من هم اینگونه است، شغل من بازیگری است و دوست دارم نقش های متفاوت را بازی کنم، مثبت و منفی فرق نمی کند، اینکه بتوانم قدرت بازی خودم را نشان بدهم، برای من مهم است. مسلما دنبال تجربه های تازه هستم.

 

*و بیشتر دوست دارید چه نقش هایی را بازی کنید؟

علاقه خود من بازی کردن در کارها و شخصیت های تاریخی است. بعضی از کاراکترها مربوط به تاریخ معاصر هستند، مثل خانم پروین اعتصامی که همیشه در مصاحبه هایم گفته ام دوست دارم نقش ایشان را بازی کنم و بعضی از کاراکترها از دوره های تاریخی قبل از زمان حال. بازی کردن در کاراکترهای تاریخی و حقیقی برای من خیلی جالب است، دوست دارم این اتفاق بیفتد و امیدوارم این قضیه پیش بیاید.

 

*غیر از بازیگری دوست دارید چه فعالیت هایی را تجربه کنید؟

چون در زمینه کارگردانی تحصیلات دارم و تجربه هایی هم داشته ام، خیلی دوست دارم در زمینه کارگردانی کار کنم. کارگردانی تئاتر و فیلم و تدریس را هم همیشه در کنار کار بازیگری داشته ام. به تازگی آموزشگاهی تاسیس کرده ام و تدریس در زمینه آموزش بازیگری یکی از علاقه مندی های من است.

 

*سنت های امروز ما چقدر پابرجا مانده است؟

خوشبختانه نسل جدید با این سنت ها آشنا هستند و در بعضی خانواده ها مراسم های سنتی جشن گرفته و برگزار می شود. سنت هایی مثل شب یلدا و آیین نوروز و خیلی از سنت های دیگر هستند که برای ما ناشناخته اند، چون برای ما راجع به آنها صحبتی نشده، فکر می کنم خیلی خوب است که خانواده ها و مخصوصا نسل جوان که سال های بعد پدر و مادرهای بعدی هستند، این سنت ها را یاد بگیرند و توضیح بدهند، جشن بگیرند و فضای شهری ما هم در این جشن ها شرکت کند، مثل عید نوروز که در شهر برگزار می شود و گاهگداری هم در شب یلدا این اتفاق می افتد. خوب است که یکسری مراسم ها برای آیین های دیگر که در جاهای دیگر هم برگزار می شود را همه ببینند و لذت ببرند.

 

*سه وسیله که همیشه همراه خود دارید؟

سه وسیله که همیشه در کیف من است، موبایل، عطر و غیر از کیف پول که معمولا در کیف همه وجود دارد، خودکار همیشه همراه من است. عطر و خودکار و یک دفترچه برای یادداشت کردن.

 

*دوست داشتید در کجا و با چه شغلی متولد می شدید؟

دوست داشتم در همین تهران و با همین شغل متولد می شدم. راضی هستم و خدا را شکر می کنم، در همین جا و مکان و در مورد شغل هم سعی می کنم بهترین خودم را نشان و بروز بدهم.

 

*اگر یک بلیت هواپیما، یک بلیت کنسرت و یک بلیت بخت آزمایی داشته باشید، دوست دارید کجا و  به کنسرت چه کسی بروید و چه چیزی برنده شوید؟

این سوال خیلی سخت شد، نمی دانم! باید راجع به آن فکر کنم، ولی اگر زمستان باشد دوست دارم به یک جای گرمسیر مثل جنوب کشور بروم. دوست دارم در کنسرت یکی از خواننده هایی که سنگین می خواند شرکت کنم، مثل همایون شجریان یا سالار عقیلی، و به بلیت بخت آزمایی و چیزهای شبیه به این چندان اعتقاد ندارم، برای همین آن را به کسی هدیه می دهم.

 

*زندگی را چه رنگی می بینید؟

من زندگی را آبی می بینم، به دلیل اینکه عاشق آرامش هستم و فکر می کنم رنگ آبی با خودش آرامش دارد، همیشه وقتی نزدیک دریا می شوم و روبه روی دریا می ایستم، آن رنگ آبی دریا را نشانه آرامش می دانم، دریایی که همیشه آرامش بخش است، هر چند گاهی شاید طوفانی بشود، ولی آرامش همیشه غالب است.

 

*خط قرمزهای شما چیست؟

مهمترین و اصلی ترین خط قرمز من دروغ گفتن است، هیچ وقت آدم دروغگو را درک نکرده و نمی کنم، خودم هم هیچ وقت دروغ نمی گویم، چون هر دروغ باعث می شود که شما دروغ های بیشتری بگویید، این واقعا یکی از مهمترین خط قرمزهای من است.

 

*جلوی آینه تمرین جایزه گرفتن می کنید؟

خیر! تمرین جایزه گرفتن نمی کنم. اگر روزی پیش بیاید، از آن استقبال می کنم، ولی تمرین نمی کنم، چون فکر می کنم بلد هستم چگونه جایزه بگیرم.

*چیزی که از خودتان انتظار داشتید امروز باشید، هستید؟

من همیشه فکر می کنم که باید برای آینده و آن هدف تلاش کنم. به نظر من هدف انسان در طول سال های کاری اش تغییر می کند و دائم دوست دارد به جایگاه بالاتری برسد. من هم دوست دارم تلاشم را بکنم. شاید چندین سال پیش فکر می کردم که باید در این جایگاه باشم و هستم، ولی واقعیت این است که الان از جایگاه خودم راضی نیستم، باید بیشتر تلاش کنم و به جایگاه بالاتری برسم.

 

*همین حالا سه آرزوی شما برای آینده؟

اگر قرار باشد سه تا از آرزوهای خودم را نام ببرم، اول سلامتی، دوم سلامتی و سوم هم سلامتی، این را بدون اغراق می گویم، برای خانواده خودم، دخترم، مادرم و همه فرزندان ایران زمین، همه پدرها و مادرها و همه مردم جهان، این آرزوی من است، چون به نظر من مهمترین مسئله و بهترین گنج هر انسان، سلامتی است.

 

*در پایان از فعالیت های پیش رو صحبت می کنید؟

کار بعدی من سریال «بیگانه ای با من» است که برای شبکه دو در حال فیلمبرداری هستیم و ان شاء ا… در سال آینده پخش می شود، کار آقای احمد امینی است که قصه بسیار جذابی دارد. از بازیگرهای این مجموعه می توانم به آقای پرویز پورحسینی، خانم پوراندخت مهیمن، آقای پژمان بازغی، خانم نگار عابدی و آقای مهران رجبی اشاره کنم. بیگانه ای با من یک مجموعه اجتماعی است که فکر می کنم پر مخاطب و خوب باشد؛ نقش سختی که برای آن خیلی زحمت کشیده ام و امیدوارم در سال آینده و در هنگام پخش، مخاطب از آن استقبال کند.

تاریخ انتشار : 19 دسامبر 19 دیدگاه : بدون دیدگاه