امروز : شنبه ۶ مرداد ۰۳ - Saturday 27th July 24

کلبه حافظ نیمه دوم اردیبهشت 98 - کلبه سرگرمی و کولاک

فروردين

معرفت نيست در اين قوم، خدا را مددي

تا بَرَم گوهر خود را به خريدار دگر

عدم برنامه‌ريزي، چه در كار و چه در زندگي، عمده‌ترين و رايج‌ترين دليلي است كه آرزوها و اهدافت را به تحقق نمي‌رساند. فكرهايي آزارت مي‌دهد كه پايه و اساس آن بر شك استوار است. حرف‌هاي هركسي را قبول نكن، چه بسا حسادت باعث شود تا حرف‌هاي بي‌ربطي در مورد عزيزانت بشنوي. تا صداقت حرف‌هاي گوينده به شما ثابت نشده، تحت تأثير قرار نگير.

ارديبهشت

دين و دل بردند و قصد جان كنند

الغياث از جور خوبان، الغياث

قبل از اتخاذ هر تصميمي با ديگران مشورت كن، چون همواره امكان دارد ديگران چيزهايي را بدانند كه شما نمي‌داني. اگر بتواني آستانه تحملت را بالا ببري، بسياري از كارها خود به خود درست خواهند شد. باور كن عمر لحظات سخت در زندگي كوتاه است و با كمي سعي و تلاش مي‌تواني رنگ و بوي تازه‌اي به زندگي‌ات بدهي. ببين اهميت كدام كارها بيشتر است و به آن‌ها بپرداز تا زودتر به مقصود خودت برسي.

خرداد

گرچه ياران فارغند از ياد من

از من ايشان را هزاران ياد باد

بهترين راه حل براي مشكلي كه سر راهت قرار دارد هنگامي نصيبت مي‌شود كه از ديدگاه شخص ديگري به مسئله نگاه كني. اين كه هميشه حق را به خودت بدهي و هيچ ايرادي در انجام كارهايت نبيني، شما را به بن‌بست مي‌رساند. بدهي مختصري داري كه به زودي از آن خلاص مي‌شوي. شخصي به شدت به شما علاقه‌مند است ولي گاهي او را سخت عصباني مي‌كني. صبر او هم حدي دارد. مراقب رفتار و كلامت باش.

تير

كس نمي‌گويد كه ياري داشت حق دوستي

حق‌شناسان را چه حال افتاد و ياران را چه شد؟

بهتر است به آينده خودت توجه داشته باشي چون قرار است زمان زيادي را در آن سپري كني. از اين كه ممكن است شكست بخوري، نترس. خيلي از شكست‌ها مي‌تواند راه آينده را به شما نشان دهد و استفاده از اين تجربيات خيلي زودتر شما را به اهدافت برساند. گاهي به علت غرورت نمي‌تواني احساس واقعي‌ات را به اطرافيان نشان دهي و به همين علت مشكلاتي را شاهد هستي.

مرداد

اين خون كه موج مي‌زند اندر جگر چرا

در كار رنگ و بوي نگاري نمي‌كني

مراقب اعمال و رفتارت باش. پيمان دوستي خودت به كسي را كه وابستگي زيادي به او داري به آساني از دست نده. آن كس كه ضرر مي‌كند، خودت هستي. اكنون وقت كار و تلاش است. كمي زير ذره‌بين اطرافيان قرار داري و بهتر است مراقب اعمال و رفتارت باشي. قضاوت‌هاي آنان مي‌تواند يك موفقيت را از شما بگيرد. يكي از بزرگ‌ترهاي خانواده نياز به صحبت شما دارد، از او غافل نشو.

شهريور

اجرها باشدت‌ اي خسرو شيرين دهنان

گر نگاهي سوي فرهاد دل افتاده كني

اگر نمي‌تواني كاري را كه به شما واگذار شده در مهلت مقرر به انجام برساني، با اطرافيان در ميان بگذار و از آن‌ها كمك و راهنمايي بخواه. در فواصل معيني به خودت استراحت بده. اين كار به شما كمك مي‌كند تا كمتر به سختي‌هاي پيش آمده توجه كني و با انرژي بيشتري ادامه دهي. با كمي مديريت زمان، دچار سردرگمي نخواهي شد. عجله در زندگي بارها شما را به دردسر انداخته است. هرگز نااميد نشو.

مهر

خدا را چون دل ريشم قراري بسته با زلفت

بفرما لعل نوشين را كه زودش با قرار آرد

اين حقيقت را قبول كن كه هيچ‌كس كامل نيست و ديگران حق دارند با ما تفاوت داشته باشند. پس نخواه كه ديگران را اصلاح كني. اشتباهي كردي و با يك انتخاب غلط مسير خودت را به بيراهه كشاندي. از اين گرفتاري خلاص مي‌شوي ولي مدتي زمان مي‌برد و ممكن است تا مدت‌ها از فكر و ذهنت خارج نشود. كدورت‌هاي خودت را با اطرافيان از بين ببر تا هم خودت و هم آن‌ها احساس آرامش داشته باشيد.

آبان

شفا ز گفته شكرفشان حافظ جوي

كه حاجتت به علاج گلاب و قند مباد

اگر از مسئله‌اي اطلاع دقيقي نداري، متوسل به حدس و گمان نشو. چه بسا قضاوت‌هاي نادرست منجر به گرفتن تصميم‌هاي غلط شود. اگر نتواني با ديگران كنار بيايي، پيشرفتي در كارت نخواهي كرد. سعي كن بنياد زندگي‌ات را بر مبناي صداقت بگذاري. چه بسا كارها كه با اندكي گذشت به ثمر برسند. پا‌فشاري روي عقايد خودت را كم كن تا به اطرافيانت نزديك‌تر شوي.

آذر

تا گنج غمت در دل ويرانه مقيم است

همواره مرا كنج خرابات مقام است

مشكلي داري و هيچ چاره‌اي براي آن نمي‌بيني. اين مشكل را يكي از نزديكانت به وجود آورده ولي منكر آن مي‌شود. كمي صبر كن، صداقت شما ثابت مي‌شود و طرف مقابل دستش براي اطرافيان رو شده و شرمنده مي‌شود. در شرف انجام معامله‌اي هستي كه احتمال ضرر در آن وجود دارد. در تصميم‌گيري دقت كن تا گرفتار طعنه اطرافيان نشوي.

دي

شادي مجلسيان در قدم و مقدم تست

جاي غم باد هر آن دل كه نخواهد شادت

وابستگي زيادي به يكي از اطرافيانت داري و از سر دلسوزي در كارهايش دخالت مي‌كني. بهتر است از او بپرسي چگونه مي‌تواني در حل مشكلش كمك كني و با اين شيوه به او اجازه دهي تا خودش مشكلش را حل كند. در كاري كه انجام مي‌دهي، سود بسياري وجود دارد. شاد باش كه به آرامش و آسايش مي‌رسي. با تجربه‌اي كه چندي پيش به دست آوردي، يك گرفتاري را از پيش پاي خودت برمي‌داري.

بهمن

بگذرد اين روزگار تلخ‌تر از زهر

بار دگر روزگار چون شكر آيد

تو نمي‌تواني گذشته را تغيير دهي اما مي‌تواني از آن درس بگيري. وقتي همان شرايط و موقعيت‌ها پيش آمد، مي‌تواني كاري متفاوت انجام دهي و از زمان حال لذت ببري و در زندگي و كار موفق شوي. در انديشه پيدا كردن راهي براي رسيدن به هدف‌هايت هستي و تلاش‌هايت نتيجه‌اي نمي‌دهد. كمي صبور باش و كمي هم تابع قسمت و تقدير باش. براي هر كاري به اندازه ارزشي كه دارد، انرژي صرف كن.

اسفند

زلف در دست صبا گوش به فرمان رقيب

اين چنين با همه در ساخته‌اي يعني چه؟

نگاهي به گذشته‌ات بينداز و به آنچه در گذشته رخ داده، دقت كن و چيزي ارزشمند و مفيد از آن بياموز و از آن چه آموخته‌اي استفاده كن تا زمان حال را بهبود ببخشي. براي پيشرفت در كار و زندگي، با خودت سه پرسش را مطرح كن: در گذشته چه اتفاقي افتاد؟ من از آن چه درسي گرفتم؟ حالا چه كار متفاوتي مي‌توانم انجام دهم؟ براي ايجاد روابط عاطفي زمان مناسبي نيست.

 

تاریخ انتشار : 04 مه 19 دیدگاه : بدون دیدگاه