امروز : سه شنبه ۸ خرداد ۰۳ - Tuesday 28th May 24

علی پوررجب: مافیای موسیقی سوشال مدیا است! - کلبه سرگرمی و کولاک

گفتگوی کولاک با کارشناس ارشد مطالعات رسانه

علی پوررجب، متولد بیست و یک فروردین هزار و سیصد و شصت و هشت، بندرانزلی، کارشناسی مدیریت بازرگانی بازاریابی، کارشناس ارشد مطالعات رسانه که حدود چهارده سال می شود که در حوزه موسیقی فعالیت می کند، موسس سایت های گیلان موزیک و ایران موزیک که فعالیت های او در زمینه اینترنت و امنیت باعث شد با خوانندهای مطرحی کار کند و مدیریت پیج فیس بوک مرتضی پاشایی و انتشار موسیقی های آرمین زارعی، ناصر زینلی، مسعود سعیدی، ملانی، شهاب مظفری، عماد طالب زاده و خیلی از خواننده های به نام دیگر را به عهده بگیرد، با علی پوررجب که فعالیت های دیگری مثل کنسرت گذاری و استعدادیابی هم انجام می دهد گفتگویی کوتاه داشته ایم که با هم می خوانیم.

به عنوان کسی که مدیریت و کارهای تبلیغاتی هنرمندان مختلفی را بر عهده دارید، چرا بسیاری از هنرمندان ما خیلی زود از رده خارج یا به قول معروف فید می شوند؟

این فید شدن دلایل مختلفی دارد، شرایط جامعه، عدم توجه به مارکتینگ درست در موسیقی، نبود تخصص، عدم توجه به برند سازی شخصی، تولید موسیقی های موقتی و توجه خاص به دیده شدن به هر راهی و نداشتن صبر خواننده و عوامل، ورود افراد اصطلاحا کاسب و غیر متخصص به عنوان تهیه کننده و سرمایه گذار که صرفا خواننده را به چشم پول می بینند و همینطور نبود مشاوران حرفه ای در کنار تیم های تولید و اجرا!

برای ماندگاری یک آرتیست چه اتفاقاتی باید در زمینه تبلیغات درست رخ بدهد؟

برای ماندگاری باید کل مجموعه همراه خواننده و خود خواننده درست قدم بردارند تا تیم تبلیغات هم روی ریل درست قرار بگیرد، اما مشاور رسانه یا تبلیغات باید به پرسونال برند خواننده توجه ویژه ای داشته باشد، چرا که با یک کار اشتباه نگاه مخاطب نسبت به خواننده می تواند تغییر کند و تمام زحمات تیم از بین برود، همینطور ماندگاری نیاز به یک برنامه درست و زمان دارد که متاسفانه صبر در اکثر خواننده ها و تهییه کننده های ما دیده نمی شود.

نقش تهیه کننده ها و اسپانسرها در این زمینه چیست؟

تهیه کننده ها و اسپانسرها باید تیم و مشاورین درستی را انتخاب کنند، در زمینه های تخصصی ورود نکنند و سلیقه را به جای تخصص دخیل نکنند، صبر، صبر، صبر داشته باشند چرا که خواننده ای که زود رشد کند قطعا زود هم از بین می رود، همینطور اگر وارد این مارکت پر پیچ و خم می شوند!

آیا هنر ما و مخصوصا موسیقی به یکنواختی رسیده است؟

در این لحظه که با هم حرف می زنیم بله و این یکنواختی هم باعث شده جدیدا موسیقی پر سر و صدا یا اصطلاحا موزیک مگاهیتی نمی شنویم. البته در حال گذار هستیم و باید منتظر فضاهای جدیدی در موسیقی مارکتی ایران باشیم.

چند آرتیست تازه نفس و جوان که فکر می کنید عمر هنری زیادی خواهند داشت و حتی شاید ماندگار شوند نام می برید؟

مجید رضوی، حامیم و دو خواننده جوان خوش صدا هم به نام های شکیب حسن زاده و محسن بیات هم به این لیست اضافه می کنم.

نقش فضای مجازی مثلا اینستاگرام در بولد شدن یا نابود شدن یک هنرمند چقدر است؟

به نظر من با اختلاف بالا سوشال مدیا قدرت اول بالا یا پایین آوردن یک خواننده است. سوشال مدیا مثل تیغ جراحی است که اگر درست استفاده شود نجات دهنده است و اگر اشتباه استفاده شود نابود کننده، اگر یک هنرمند تکنیک ها و الگوریتم های این پلتفرم ها را بداند می تواند اتفاقات بزرگی را برای خود رقم بزند، شاید اسم مافیا را در مارکت موسیقی زیاد شنیده باشید، از نظر من مافیا، سوشال مدیا است!

استفاده از مشاوران رسانه ای و یا مارکتینگ و برندیگ را چقدر و چرا به هنرمندان توصیه می کنید؟

متاسفانه در مارکت موسیقی ما اعتقادی به مشاور وجود ندارند و بعضی افراد تمام علوم را در خود می بینند و همین باعث ضربه های شدیدی به مسیر هنری یک هنرمند می شود، قطعا تخصص و تجربه مشاورین رسانه و برندینگ را عوامل دیگر تیم یک خواننده ندارند و نظرات غیر از متخصصین سلیقه ای است، همینطور که یک خواننده به آهنگساز، ترانه سرا و تنظیم کننده خوب نیاز دارد به یک مشاور رسانه و پرسونال برند هم نیاز دارد تا زحمات تمام عوامل به درستی به گوش مخاطب برسد و در ذهن مخاطب درست نقش ببندد، شنیده شدن قوی، دیده شدن صحیح و ماندگاری یک خواننده خلاصه فعالیت حرفه ای یک مشاور رسانه و پرسونال برند است.

گفتگو: عباسعلی اسکتی

تاریخ انتشار : 21 مه 23 دیدگاه : بدون دیدگاه